مراقبت های قبل و بعد از اسلیو معده

مراقبت های قبل و بعد از عمل اسلیو معده

مراقبت های قبل و بعد از عمل اسلیو معده

جراحی اسلیو معده یک روش ایمن و بالینی اثبات شده برای کاهش وزن بدن است. این روش شامل کاهش اندازه معده با جدا کردن قسمت فوقانی معده به نام فوندوس از بقیه اندام می‌باشد. در نهایت شکم کوچکتر شده و اشتها کمتر میشود. شما زودتر سیر می شوید و در نتیجه کمتر دچار پرخوری می‌شوید. این روش به یکس ری مراقبت ها نیاز دارد که در ادامه در آلا کلینیک عمل اسلیو معده در کرج و مراقبت های قبل و بعد ، رژیم غذایی قبل از اسلیو معده و بعد  را شرح میدهیم.

اسلیو معده چیست؟

آستین معده قسمت عملکردی معده پس از جراحی اسلیو معده است که به آن گاسترکتومی نیز می‌گویند. حدود 15٪ از حجم اصلی معده را نشان می دهد. آستین از بقیه اندام جدا شده است، که دیگر نقشی در فرآیند گوارش بدن ندارد. اندازه کوچک آن اشتها را کاهش میدهد و به کنترل طولانی مدت وزن کمک می کند. جراحی اسلیو معده دائمی است و قابل برگشت نیست.

رژیم غذایی قبل از اسلیو معده

رژیم غذایی قبل از اسلیو معده

در ادامه نکاتی مهم رژیم غذایی که قبل از اسلیو معده باید رعایت کنید را شرح دادیم که عبارت هستند از:

رژیم غذایی اسلیو معده قبل از عمل: 3 هفته قبل از جراحی

  • کالری – به خصوص کربوهیدرات ها را کاهش دهید. کربوهیدرات ها عامل اصلی کالری در اکثر رژیم های غذایی هستند. قندهای تصفیه شده، مانند قندهای موجود در آب نبات و نوشابه، باید حذف شوند. سایر منابع کربوهیدرات، مانند نان و پاستا، به خودی خود بد نیستند، اما محدود کردن مصرف آنها می تواند تأثیر مثبتی بر وزن شما داشته باشد.
  • مصرف پروتئین را به حداکثر برسانید. روزانه 60 گرم یا بیشتر پروتئین بخورید. منابع خوب پروتئین عبارتند از مرغ، گوشت چرخ کرده بدون چربی، تخم مرغ و ماهی قزل آلا.
  • روی چربی های سالم تمرکز کنید. این یک افسانه است که همه چربی ها برای شما مضر هستند. برخی هستند، برخی نیستند. چربی های سالم در غذاهایی مانند ماهی، آجیل و زیتون یافت می شوند. سایر چربی ها، مانند آنهایی که در کره یا روغن یافت می شوند، باید محدود شوند. از مصرف چربی های ترانس باید به طور کلی اجتناب شود.
  • هفته های قبل از عمل، مقدار زیادی آب بنوشید. مصرف نوشابه و مشروبات الکلی را کاهش دهید و بهتر است که از آن اجتناب کنید

بیشتربخوانید: عمل اسلیو معده در کرج

رژیم غذایی اسلیو معده قبل از عمل: 2-3 روز قبل از جراحی

دو یا سه روز قبل از جراحی باید به رژیم غذایی کاملاً مایع تغییر دهید. مصرف غذای خود را به آب، آبگوشت، ژلاتین و نوشیدنی های ورزشی کم کالری (بدون نوشابه) محدود کنید. شما باید از نیمه شب روز جراحی خود حتی مصرف آب را کاملاً قطع کنید. عدم پیروی از این دستورالعمل ها ممکن است واجد شرایط بودن شما را برای روش اسلیو معده به خطر بیندازد.

رژیم غذایی بعد از اسلیو معده

 رژیم غذایی بعد از اسلیو معد

رژیم غذایی بعد از عمل شما  آنچه در هفته ها و ماه ها پس از جراحی اسلیو معده می خورید به اندازه رژیم غذایی قبل از عمل مهم است. شما با مایعات شروع می کنید و سپس به تدریج غذاهای جامد را دوباره وارد می کنید.

بیشتربخوانید: کوچک کردن ران

رژیم غذایی اسلیو معده بعد از عمل: هفته اول بعد از جراحی

در هفته اول پس از جراحی، مصرف مایعات شفاف محدود می شود. علاوه بر آب، می‌توانید  از نوشیدنی‌های بدون کافئین، و نسخه‌های بدون قند مخلوط‌های نوشیدنی مانند Kool-Aid و Crystal Light بنوشید. از نوشیدنی های گازدار، کافئین و هر چیزی که شکر اضافه دارد خودداری کنید.

رژیم غذایی اسلیو معده بعد از عمل: هفته دوم بعد از جراحی

هفته دوم شاهد اضافه شدن مایعات غلیظ تر به رژیم غذایی بعد از عمل خواهیم بود. اینها ممکن است شامل مواردی مانند سس سیب، خامه گندم، ماست یونانی، شیک های پروتئینی و بستنی و پودینگ های بدون شکر باشد.

رژیم غذایی اسلیو معده بعد از عمل: هفته سوم پس از جراحی

غذاهای نرم و پوره شده در مرحله بعدی قرار می گیرند. به عنوان مثال می توان به تخم مرغ، گوشت چرخ کرده، ماهی، لوبیا، سبزیجات پخته شده و میوه های نرم اشاره کرد. سایر امکانات عبارتند از هوموس و پنیر دلمه.

رژیم غذایی اسلیو معده بعد از عمل: هفته چهارم بعد از جراحی

غذاهای جامد بالاخره در هفته چهارم پس از جراحی بازمی گردند. در این مرحله، رژیم بعد از عمل مشابه رژیم غذایی قبل از جراحی شما است. برخی از اقلام ممنوع هستند: غذاهای سرخ شده، آب نبات، آجیل، دانه ها، محصولات لبنی کامل، نان، پاستا و سبزیجات فیبری مانند بروکلی. شما مجاز به استفاده مجدد از کافئین هستید، اما فقط در مقادیرکم.

با گذشت زمان، می توانید برخی از موارد حذف شده در بالا را اضافه کنید، اما همیشه به عنوان بخش های کوچک. تمرکز شما باید روی پروتئین بدون چربی، کربوهیدرات های پیچیده و چربی های سالم باقی بماند. از غذاهای فرآوری شده و محصولات قندی اضافه شده خودداری کنید. آهسته غذا بخورید، کاملا بجوید و وقتی احساس گرسنگی نکردید، غذا نخورید.

بیشتر بخوانید: جراحی اسلیو معده درکرج+ بهترین دکتر اسلو معده در کرج

مراقبت های قبل و بعد از عمل اسلیو معده

مراقبت های قبل و بعد از اسلیو معده

برخی نکات و مراقبت ها را قبل و بعد از عمل اسلیو معده بهتر است رعایت کنید که اثر بخشی فرایند درمانی شما بهتر شود این دستورالعمل ها عبارت هستند از :

  • زمانی که احساس خستگی می کنید استراحت کنید. خواب کافی به بهبودی شما کمک می‌کند.
  • سعی کنید هر روز پیاده روی کنید. با کمی پیاده روی بیشتر از روز قبل شروع کنید. کم کم میزان پیاده روی خود را افزایش دهید. پیاده روی جریان خون را افزایش می دهد و به پیشگیری از ذات الریه و یبوست کمک می کند.
  • از بلند کردن هر چیزی که به شما فشار می آورد خودداری کنید. این ممکن است شامل کیسه های مواد غذایی سنگین و ظروف شیر، کیف یا کوله پشتی سنگین، کیسه های خاک گربه یا غذای سگ، جاروبرقی یا کودک باشد.
  • از انجام فعالیت‌های سنگین مانند دوچرخه‌سواری، دویدن، وزنه‌برداری یا ورزش‌های هوازی تا زمانی که پزشکتان بگوید مشکلی ندارد، خودداری کنید. در هیچ فعالیتی که ممکن است ضربه ای به شکم شما وارد شود، شرکت نکنید. این می تواند ورزش یا بازی با کودکان باشد.
  • هنگامی که سرفه می کنید یا نفس عمیق می کشید، یک بالش را روی محل برش خود نگه دارید. این کار از شکم شما حمایت می کند و درد شما را کاهش می دهد.
  • تمرینات تنفسی را طبق دستور پزشک در خانه انجام دهید. این به جلوگیری از ذات الریه کمک می کند.
  • اگر پزشکتان قبول کرد می توانید دوش بگیرید. جای زخم را خشک کنید. در 2 هفته اول یا تا زمانی که پزشک به شما بگوید مشکلی ندارد حمام نکنید.
  • به مدت 1 هفته قبل از جراحی از مصرف آسپرین یا رقیق کننده خون خودداری کنید.

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره راجع به عمل اسلیو معده در کرج با آلا کلینیک تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

تماس جهت رزرو 8صبح تا10شب